14.7.11

Cikgu Sameah dan anak-anak murid yang positif

Suatu hari sebelum menamatkan kelas, Cikgu Sameah saja berborak-borak bersama anak muridnya bagi mengisi masa yang ada. Almaklumla memang pemalas Sameah ni, tahu berborak jaa keja.eheh


"Murid-murid yang disayangi semua, cikgu nak tanya sikitlah.. Awak semua tahu tak apa tu be positive? Siapa yang tahu mai mai cerita kat cikgu"


Pada mulanya semua anak muridnya buat muka tak layan dan hanya berkata "zzzz..." dan "kroo kroo..kroo kroo". Namun setelah tak tahan geli dipujuk-pujuk oleh Cikgu Sameah depa tu, depa layankan jela..




Bedah : Cikgu cikgu, saya tau apa tu be positive. Contohnya macam saya ni lah cikgu. Saya selalu be positive dalam kelas ni walaupun saya selalu membayangkan cikgu saya cantik macam era fazira, datuk siti takpun patin liyana dan cik epon. Tapi kira ok la, Cikgu Sameah sama standard dengan Rosnah mat aris. ehehe, positifkan saya.



"erkk.eheh ehehe. Memamg betul positif awak ni Bedah. Hmm macam ni lah budak-budak zaman sekarang, kecik-kecik da terpengaruh dengan media. Kurang tepat tu Bedah, lagi siapa yang tahu apa tu be positive?




Mael : Saya cikgu, saya! Macam ni cikgu...Kalau kita keluaq dengan awek, kita kena sentiasa positif. Kalau dia pakai seksi, kita jangan marah. Dia nak hati kita senang sebenaqnya tu.. Kalau dia ajak geli-geli, janganlah tolak nanti kecik hati dia. Lagipun kita kena kuaqkan cas positif bila dia kuaqkan cas negatif dia tu..kan?kan?



"Amboi positifnya pemahaman kamu ni Mael..ni mesti ayah kamu ajaq kan? Dah jangan ikut sangat ayah kamu tu. Haritu saya ni pun dia nak try taw. Eiyhh tak kuasa I nak layan.." kata Cikgu Sameah penuh gedixx.



Mael  : Erkk..perasannya.. Haa kalau ayah saya nak kahwin dengan cikgu, cikgu kena pikir positif la ye kalau saya suruh ayah saya cari yang lain, yang cun.



"Huwaaa tak baik taw..Sampai hati Mael dengan Bedah bahan cikgu. huwaaa"




Mael : Hihi. Ala lek aa cikgu, kami saja jaa nak test tahap positif cikgu ni..Kami tak maksud aiyh nak kata cikgu lagu tu. Be positif la bro. eheheh

Bedah : Tah cikgu. Semua orang cun la cikgu, cuma pada mata yang berlainan jaa. Chillex hepi-hepi aa cikgu. hehe



"Haa pandai Mael dan Bedah. Kena happy selalu baru la positif"..kata Sameah sambil cover malu.




Baman : Tapi cikgu, haritu kan kakak saya melompat suka sambil jerit-jerit "yeyey negatif.yeyey negatif!". Heran saya. Cikgu kata positif = happy. Lepastu kan, saya skodeng dengaq dia sembang dengan marka dia. Dia kata lagu ni.."b b, yess i da check..negatif b. nanti leyh buat lagi eyh"... erkk tu apa maksud dia cikgu?



"Eyhh..ehehe. Tu sebenarnya marka akak kamu tu hadiahkan sabun kat akak kamu. Kakak kamu pi check kot-kot terkena kuman ka pa. Sekali negatif, takdak kuman... Haa tu dia kata boleh buat lagi, maknanya bolehla hadiahkan lagi. erk.."


Baman : oo ok2.paham cikgu. Betoi ni cikgu tak membongekkan saya??






"Betul Baman..cikgu tak bongekkan kamu. Macam ni lah murid-murid.. Dalam hidup ni kita kena sentiasa berkelakuan positif dalam aspek-aspek kehidupan yang baik. Menegur dan menerima teguran dengan positif. Berkawan mahupun bersosial kenalah dengan cara yang sihat dan betul. Barulah  hidup sentiasa happy dan positif. Haa tu loceng da bunyi, selamat balik rumah dengan penuh positif ya semua.."



Fiuuuuummmm sekelip mata semua kuaq dari kelas.
 Main langgaq jaaa tak kira apa dah.




Cikgu Sameah hanya mampu berkata dalam hati..."mangaihh. ni positip ka pelesit..." 



21 kali pukul:

UNA budak BAEQ said...

bongek betol kakak si baman . boleh nk buat lagi tuh . geezz

apa2 pon anak murid cikgu sameah mmg hobi dorang bahan cekgu dorang . haha

nurayunni said...

Entri paling positif!!

lavenderlover said...

hahaha..

KAMIHIDUP said...

wahaaaa.

Fathiah Hamim said...

bahan habes-habesan

hazaikazulkafli said...

giler giler kena bahan cegu sameah...hahhaha

ILA HonEyBuNNy said...

hehehehhe..

kelakar la...kesian cikgu..be positif ye cikgu...,hehhe

+yntan+ said...

incik nub :)

Afuan Shah said...

hahah..bengong kak baman...positip tahap gaban

anamizu said...

hadoila~!!






*wehh rindu hang wehh ^___^

ghost writer said...

cikgu-cikgu...saya ada seorang kawan yang sangat liar.habih anak dara orang dia sebat.saya pun fikir positif juga..mungkin dia cuma nak test market..

saya suka bila kawan saya tuh bagi seorang awek untuk saya..

belog|amiyo said...

hahaha. gelak sebab nama cikgu Sameah :D

nabila izyani said...

haha anak murid lagi advance positif dr cikgu sameah

i am S!L4H.. said...

ngekkkkkkkk jeh

Qaseh dalia adelia said...

haha lau aku jadi cikgu dah lama sakit jiwa

strawberrycincau said...

ceq baca entri nih dgn minda yg sngt positif. eheh!

Ash Shikano said...

hahaha...amboi..positiv lagu tu, abih tunggang langgang dunia kita~haha

amirah said...

hadoi....kalau lah anak murid aku mcm ni...serangan jantung aih..haha

A retarded kitty said...

aku teringin nak masuk kelas cikgu Sameah tu.

kekeke

Ezay Hadry said...

cikgu Sameah tersipu2 kot tu menjawab cmtu kat anak murid die..bgus tol positif depa2 tu..positif lagi nub ni..hehe

h A n Y S said...

hahaha..kadang2 kita mmg kena optimis.. tapi kadang2 kena jugak pesimis dlu utk elak berlakunya keadaan yg kita tak nak berlaku.. erk, paham tak? gasak. HAHA