16.5.11

Cikgu Sameah mengajar nilai-nilai murni

  Suatu hari seperti hari-hari kebiasaannya, Cikgu Sameah masuk ke kelas untuk mengajar murid-muridnya.."Murid-murid sekalian, cikgu nak kamu habaq kat cikgu apa nilai murni yang kamu tahu beserta contohnya sekali.."



Kasim : Lemah-lembut cikgu. Nilai murni kan tu? Contohnya maknyah kat tepi jalan belakang sekolah ni. Saya tengok depa semua memang lemah-lembut.



"Err...depa tu lembut tak bertempat, bukan lemah-lembut ye Kasim. Lemah-lembut contohnya macam Cikgu Sameah kamu ni.. lemah lembut jaa orangya.."


Karim : Saya tahu 1 nilai murni cikgu. Bercakap benar. Contohnya, Cikgu Sameah haruslah bercakap benar dan tidak mengelentong anak muridnya...



" =,=" eheh..ehehe. Bagus Karim, brilliant sungguh contoh yang kamu bagi...."



Karim : Saya ada lagi 1 cikgu! Bersopan santun. Saya seorang murid dan saya panggil cikgu dengan nama Cikgu bukan "Hoi, awek tak cun!" atau "Wey pompuan huduh!".



"Tapi cikgu kamu ni cun kan?kan?"


Karim : Itu bersopan-santun, nilai murni ikhlas  tak termasuk cikgu...




"Adeh, kena lagi aku... Haa Karman, cuba bagi 1 nilai murni yang kamu tahu"



Karman : Saya tahu 1 nilai murni cikgu. Mak saya pesan hidup jangan menyusahkan orang lain.


"Haa bagus tu. Cuba kamu bagi contoh"



Karman : Seorang cikgu tidak boleh menyusahkan murid-muridnya dengan menyediakan soalan yang susah dalam peperiksaan. 




"Alamek... memang bahan la aku harini. Haa bagus semua. Memang bijak anak-anak murid cikgu. Cikgu pun ada nak kongsikan 1 nilai murni kat kamu semua. Nilai murni tersebut ialah bersabar. Dalam apa jua keadaan, selagi boleh sabar kita kena sabar. Macam cikgu sekarang ni lah. Kalau tak sabar dah lama cikgu  pelangkung pala kamu sekoq-sekoq..grr!!"








Walau murid ketegaq dan loqlaq, seorang guru tetap sabar penuh ikhlas melaksanakan tanggungjawab selaku seorang guru.Selamat hari guru wahai Cikgu.

-budakbukansebarangbudak-

48 kali pukul:

UNA budak BAEQ said...

kuang hajo je anak murid main sindir2 main bahan2 . agagaga

*itulah nak jadi cekgu kena layan lah sikit perangai ank murid yang tak ketahuan hala nih . heheh

delarocha said...

hahaha

nak kena pukoi anak murid camni!!

iniialahaku said...

cg nub...ceq pon ada nilai murni ni ha...bersabar... Saya perlu bnyak bersabar sblum saya pukul cg Nub...hahaha

Solihin Zubir said...

hahaha.. ngek hang ni... kalau soalan senang, suma pakat jd menteri la.. haha..

Selamat Hari Guru, Cikgu Sameah! heheh..

anamizu said...

cian cikgu sameah!
*boleh buat drama tb ni nub!hak3

Miss Dolce and Gabbana said...

Selamat Hri Guru Cikgu Sameah.Tapikan Nub even kau melawak camner pun buat entri ni memang ada jenis cikgu dan student camni kat sekolah aku dulu.Masing2 nak bahan cikgu je kerjanya ;)

zacky ~786~ said...

siot laa nub ..~~ ade jer.. hahhaa

aRaN said...

cikgu ada bawa karipap tak??

amy azuha said...

selamat hari guru nubb...! haha ckup loqlaq x?

ghost writer said...

macam celakak anak-anak murid cikgu sameah..sib baik cikgu sameah tak ikut sama celakak...

kesabaran salah satu sifat tunjang yang harus ada pada seorang guru.

KAMIHIDUP said...

wahaaa. ini memang lawak, pandai kau buat cerita, terbaik. :)

zoul zombie said...

perkataan nub sudah sepatutnya masuk nilai murni.

maksudnya dalam sikap kurang ajar seseorang itu, ada mesej yang baik hendak disampaikan.

De'din said...

best kalo boleh bahan kan cikgu,,
tmbah2 cikgu yang jenis kelolo..
dia dok pusing2,,
last2 kena dia balik,,
haha

btw, selamat hari guru !

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

haha..kesian naa cikgu jadi mangsa kena bahan..tp apa yang ang cuba sampaikan ada pengajaran dia..aku suka!

Afuan Shah said...

hahahha..aku tau...mesti nub la anak murid yg suka bg contoh pelik2 tu kan...

lost kitty said...

cikgu sameah ni ajar sivik ke?
kekeke

black butterfly said...

selamat ari guru miss sameah~~hahah..sabar jelaaa..haha^.^

Anitafasha said...

Ank murid cikgu sameh memang nk mintak penampor. Haha.. seb bek ckgu sameah hati suci agi tulus. wakakaka

sya hassan said...

wakaka.. yg 1st tue mmg xleyh blah.. ade ke ptut depa bgi contoh maknyah.. hak3..

nabila izyani said...

selamat hari guru cikgu syida.. eh silap cikgu sameah.. haha

deeya said...

kamariah : cikgu , jujur pun nilai murni jugak an ?? contoh , jadi manusia kamu hendaklah berkata jujur .

cikgu nub : bagos kamariah ! kamu seorang plajar pmpuan yg cerdik .

haaaa dah tu ngaku jer la kalau yg bagi cntoh nilai2 murni kat atas tu ang kan nub ?? huhuhu ~ selamat hari guru ! =)

Siti Mashitah Saidin said...

hahaha... cekgu nub ada nilai murni jugak... suka pukui owg... termasuk nilai murni ka tuh? haha

shereena said...

hahha..anak murid yg sgt jujur.hakhakhak

taliff said...

Buat Cikgu : Pukoi ja Murid2 tu!! wahahahaha!!

ZWAN SABRI said...

Aku suka entry nii.. sumpah best.. aku tesenyum senyum baca gelagat cikgu sameh ngan student dia.. HAHA

MySuaraBlog: Pilihan Lelaki : Wanita Bekerjaya atau Suri Rumah?

Neddy Nadia Najib's said...

HAHA! lawak dan best sangat2!! tergelak baca post ni xD

vampire's lovex said...

hahahhaa terkena dua tiga das...terbaik arr anak ,murid...errr

meo said...

rindukan zmn sklh2 dulu

Sca Ndx said...

lol.
nakal sgt tu.
menjawab. ehhe

Izyan Masri said...

MUAAHAHA.KITE BAKO JE BUDAK2 TU :D

beloghakimy said...

cam cb ja nub... klau lh ko bg aku idea ni masa sekolah, aku dh bgtau cikgu aku...

Ezay Hadry said...

memang jujur la anak murid tu..hihi
cikgu nub tak boleh pukul2 orang gak..haha

AesyaZealous said...

kahkahkah.. sabor jela!!

miss Fyqa said...

apa nak jadik murid2 tue?
hehe

happy teachers day cikgu sameah


:)

ke mana si dia pergi

esempoi said...

macam2 ragam kalau jadi cikgu

esempoi said...

macam2 ragam kalau jadi cikgu

HonEyBuNNy said...

saboor ja la dengan murid neh...hahaha....

lama2 cikgu sakit jantung..hehe

aniswany said...

jahat betoi anak murid dlm cita nih.nub ,hg la dok ajaq depa nih ..huuu

Amirrah Zawani said...

nak jd cikgu mmg kena banyak sabaq.. hehe :)

dea izzana said...

ank muridnya xleyh blah huhu

Pure Lily said...

pehh murid2 zmn skrg...

kamarukom said...

hahak trbaik laaaaaa!! lawak gile kot!!!

Scya Lollita said...

haaa cik scya aritu masa cuti sem satu jadik ckgu skolah rendah .
boleh tahan tak budak2 tu lg bsar drpd cik scya ?
dah tu jalan blkg cikgu dia ukur2 tnggi lgi .
hee geram btol -.-

NuReLLe said...

rasanya kalau wujudlah murid2 macam tu..mesti sebab dorg blaja dr ENTRI NI!! haha

qlah said...

salam .

wah, terbaik la entri kali ni . hehe .

*aku tak sanggup jadi cikgu sameah .

Far8 budak baik said...

kalau aku jadi cikgu tu..
mmg kene backhand dah murid tu..
loklaq mcm hang!!hahaha =p

h A n Y S said...

haha~ bijaaaaak..bijaaaaaak...
=))

cik AngguR said...

terbaek la